Tuesday, September 26, 2006

محكمه

!!!!!!محكمه
هس...بس..دخل القاضى
الكل يسكت..وبالحكم يكون راضى
جريوا عليه الناس
دا يقول انا غلبان محتاس
ودا يقول ما بقاش فيه احساس
ودا يقول ما فيش امل خلاص
ودا يقول انا الاول....دا انا سيد الناس
قولنا سكوت..وكله يرجع مكانه
محكمتنا عدل وحياه
مافيش هنا ابن الجناينى ولا فيش سلطان زمانه
كلكم واحد...الهم واحد
والمصير ح يكون واحد...لله الواحد
انت قوللى مالك..قول
احكى بصدق ومن قلبك على طول
انا صياد مافيش فى ايدى غير شبكه
بحرى عليا بخيل ما لقتش فيه سمكه
وع الشط قعدت اندب بدموعى حظى
ماحنش برضه عليا ولا لقيت منه شفقه
:القاضى
بحر الدموع نار...والصيد فيه ممنوع
الغريق فيه مفقود ولو يصرخ مش مسموع
من امتى البحر بيدى من غير ما ياخد
اسعى وجاهد وقيد فى وسط الريح شموع

وانا فارس الليل راكب حصانه
لو يقابلنى سد بايديا اكسر بيبانه
ساعة الحظ ماافوتهاش لكن
ماليش صاحب يضحى عشانى واموت نفسى عشانه
:القاضى
صاحبك هو ضعفك ادام هواك
لا هو ح يبقالك ولا ح تلقى فيه دواك
خليك راجل وحط فى عقلك ربك ووطنك
تصبح بطل ونسيم الجنه يعطر دماك

وانا ضحكتى خلابه مالهاش حل
عايزه اطير واطير ولا يوم ح امل
لكن مش مطمنه عايز امسك فى ايد
قوللى يا قاضى اعمل ايه وايه الحل؟
:القاضى
جواكى طفل صغير محتاج يتكلم
عايز يجرى ويلعب ويخاف لو يتألم
طاوعينى وخللى قلبى يسلم
لقلب يشيل همومك ويعشق عيونك
ساعتها كل الناس من عشقك ح تتعلم

وانا ع الكمنجه غنيت لكتير احبه وعاشقين
وعلى الحانى رقصوا ليالى وغنوا سنين
اشمعنى انا حبيبتى دايما حلم مش حقيقه
منايا تيجى وتسمع فى حضنى اغانى ماسمعهاش بنى ءادمين
:القاضى
كل قلب وله حبيب ساكن فوق عند القمر
فى يوم ح ينزل ينور قلبه بامر القدر
نصيحه منى اسعد وجمع بين القلوب
وجزاءك حبيب ملاك....جماله عمره ماخطر
هو دا كان القرار...بعد ما سمعنا منكوا الاسرار
الدور عليكوا بقى...يا تعيشوا ف جنه يا تعيشوا فى نار