Wednesday, January 24, 2007

حدوته:تحت المطر

زمان فى ايام الشتا
وانا صغير ومن ورا شباكى
بتفرج على نقط المطر
واسرح يا احلامى معاكى
كنت بشوف الناس بتجرى...اللى لوحده واللى معاه اصحابه

واللى ماسكه شمسيه ...واللى بسرعه بيقفل بابه
شوفت مره والمطر شديد
واحد ماشى مش وحيد
كان هو وحبيبته بيجروا فرحانين
وايديهم بتحاول تمسك نقط المطر النازلين
صوت ضحكهم كان بيدوى مع صوت المطر
جريوا واستخبوا تحت شجره من الشجر
وقفوا يضحكوا ووقفوا ساكتين
حسيت بالكلام ما بينهم...كلام الحب والعاشقين
وخلص المطر ومشيوا وايديهم مشبوكين
واتمنيت اكون فى يوم مكانه
ويا حبيبه تحت المطر متواعدين
وفى يوم شوفته ماشى لكنها مش معاه
كان بيبص حواليه وتايه ياوالداه
وقف تحت الشجره لكنه افتكرها
مقدرش ساعتها يقف وكمل بسرعه خطاه
وانا ساعتها حزنت وقولت يااااااه
فين راحت حبيبته وعلى فين
من غيرها يا دنيا واخداه
وكبرت
وكبرت ولسه دائى حب المطر
امشى تحتيه لا يهمنى برد ولا خطر
اغنى وايديا فى جيوبى
واتمنى حبيبه زى القمر
ولقيتها
حبيبتها
ودوبت انا فى لياليها
كان اخرى ابصلها من بعيد..واسرح فى عينيها
لحد ما كلمتها وانا وهى اتمشينا
كان كلامنا رقيق والاحلام بريئه فى عينينا
وهجم السحاب ونزل المطر بشويش
بصتلها
لقيتها ضحكت
وزى ضحكتها والله مافيش
جرينا وافتكرت وانا صغير
افتكرت احلامى واان واقف تحت المطر
ووقفت معاها تحت الشجره اياها
قلبى بيرقص م الفرحه انى معاها
بصيت لقيت طفل صغير بيبص علينا من هنااااك
قاعد وايده على خده من ورا الشباك
قلبى ساعتها خاف تتسرق فرحته
خاف تروح حبيبته ويبقاله دمعته
مسير الطفل دا يبص عليا وانا وحيد
ويصعب عليه حالى
سكت وسرحت وقولت
مالك يا دنيا بس ومالى
ندهتلى وقالتلى مالك؟سرحان فى ايه؟
ماخبتش عليها وقولت ع اللى بفكر فيه
اتبسمت ومسكت فى ايديا
قالتلى ياللى حبيتك بجد
انا قلبى وروحى وعمرى ليك
مش هفارق فى يوم عينيك
خدنى فى حضنك خلينى احس بيك
دا انا يا حبيبى بحبك
قوللى بحبك الله يخليك
وقولتها
قولتها وانا داخل تحدى مع القدر
قولتها لحبيبتى
واحنا واقفين تحت المطر