Tuesday, March 14, 2006

وعجبى

من صغرى حبيت الرباعيات اوى واتأثرت..وحفظت اغلب رباعيات صلاح جاهين..اسطوره الكلمه العاميه وبعد ما كبرت ومشيت
فى الدنيا والدنيا مشيت عليا عرفت اهميه الكلمه لما بتوصف الحال
واخترت اربع رباعيات لصلاح جاهين كل واحده منهاوصف دقيق جدا لفتره من حياتى واحداث مريت بيها وحاجه جوايا
انا شاب ولكن عمرى الف عام
وحيد وكلن بين ضلوعى زحام
خايف لكن خوفى منى انا
اخرس ولكن قلبى مليان كلام
وعجبى
رقبة ازازه وقلبى فيها انحشر
شربت كاس واتنين وخامس عشر
صاحبت ناس م الخمره ترجع وحوش
وصاحبت ناس م الخمره ترجع بشر
وعجبى
كيف شوفت قلبى والنبى ياطبيب
همد ومات ولا لسه سامع له دبيب
قاللى لقيته مختنق بالدمع
ودواه لمسه من ايد حبيب
وعجبى
يا باب يامقفول..امتى الدخول
صبرت ياما واللى يصبر ينول
دقيت سنين والرد يرجع لى مين؟
ماهو لو كنت اعرف مين انا كنت اقول
وعجبى
وعجبى فعلا ع الدنيا وحال الناس وعجبى ع الكلمه لما توصف احساس وعجبى على زمن العدل فيه ماشى ع الراس